dinsdag 12 januari 2010

Sneeuw en gladheid zorgen voor kosten

bron: Laura Romanillos, metro 12 januari 2010
Detailhandel nauwelijks getroffen - Transportsector moet flink in buidel tasten door kou - NS schenkt voor 1 miljoen koffie en thee.

De kosten van de vorst van de afgelopen weken lopen in de miljoenen euro. Waar de schaatsenslijper en erwtensoep fabrikanten waarschijnlijk goede zaken doen, lijdt de trans­portsector. Robert Portier, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland: 'Gewone files kosten ook geld, maar de files door sneeuw zijn volstrekt onvoorspelbaar'. Ook de NS heeft de schade door sneeuw nog niet opgemaakt. 'We hebben in ieder geval voor ruim een miljoen aan koffie en thee aan de reizigers uitgedeeld', laat woordvoerder Ronald Stevens weten. (note: NS heeft ook de afgelopen weken 40% korting aan de reizigers tijdens dal uren gegeven.)

Voor de detailhandel vallen de kosten vooralsnog wel mee, zegt woordvoerder Diederik Mohr van MKB Nederland. 'Er is rond kerst veertig miljoen euro minder uitgegeven in winkels, maar dat kan ook online gespendeerd zijn. Mensen gaan door het weer misschien iets minder fun-shoppen, maar dat halen ze wel weer in'. De schade die geclaimd wordt bij verzekeringsmaat­schap­pijen is wel gestegen. 'De eerste twee sneeuw weken is er 30 procent meer verkeersschade gemeld, goed voor 4 miljoen euro extra', zegt René van Gerwen van Interpolis. 'Als straks de dooi inzet komen er meer meldingen van vorstschade.'

Vragen bij bovenstaande artikel
  1. Wie doen goede zaken tijdens vorst en sneeuw?
  2. Wat zijn de kosten van de NS tot nu toe
  3. Waarom heeft de transportsector problemen met de weersomstandigheden?
  4. Hoe zit het met de kosten van de detailhandel?
  5. Hoeveel procent is er boven normale schade claims ingedient?
  6. Hoeveel euro wordt er normaal aan schade opgegeven?

Strooizout is goud waard

door John Lazaroms BN de Stem 05 januari 2010

Rond het jaar 1500 kocht je met vijf kilo zout een Amsterdams grachtenpand.

Die tijden lijken te herleven nu strooizout zo'n schaars goed is, dat gemeenten zelfs al bij de provincie schooien om een beetje zout. Goed, voor vijf kilo zout koop je geen huis meer. Maar de prijs voor een ton strooizout, als die niet contractueel is vastgelegd, is al wel van zestig naar meer dan tachtig euro gestegen.

Eurosalt in Moerdijk, goed voor ruim de helft van al het Nederlandse strooizout, moet momenteel praktisch 'nee' verkopen. 'Maandag verwachten we weer vier of vijf schepen, met zo'n 11.000 ton zout. Hoe lang dat we daarmee toe kunnen? Dat is genoeg voor één dag strooien, zegt Johan de Jong van Eurosalt. Of de zaken goed gaan?'Laten we het niet over geld hebben. Maar na veel magere jaren kunnen we nu in elk geval weer wat vet op de botten kweken. We hebben er sinds het begin van het strooiseizoen 200.000 ton zout doorheen gejaagd.'

Eurosalt is nu druk bezig links en rechts zout in te kopen. 'We horen net dat in Duitsland de voorraad ook ver op is.'

Een tweede grote leverancier in de regio, zoutgroothandel Leendert van der Reijt in Breda, moet ook 'nee' verkopen. Het bedrijf, dat vooral aan Duitsland en België levert, zou makkelijk 50.000 ton af kunnen zetten, maar heeft slechts 2500 ton in depot. Van der Reijt verwacht snel aanvulling uit Marokko en Italië.

Als er straks weer wat voorraad is, staan Rijkswaterstaat en de provincies voor in de rij. Zij hebben de taak om de hoofdwegenstructuur berijdbaar te houden. Brabant, dat enkele honderden kilometers weg beheert, heeft nog een ruime voorraad, omdat juist voor de grote piek een flinke bestelling geplaatst is. Sinds de kerstdagen hebben de gemeenten Deurne, Steenbergen, Roosendaal, Goirle, Gilze en Rijen, Veghel, Uden en Boekel al bij de provincie aangeklopt voor zout. Brabant zegt met de eigen voorraad nog anderhalve week vooruit te kunnen.

Vragen bij bovenstaande artikel

  1. Hoeveel procent is de prijs van een ton zout gestegen?
  2. Hoeveel euro's aan strooizout ligt nu op de Nederlandse wegen?
  3. In de alinea hierboven wordt het begrip schaarste door de journalist volgens economische begrippen verkeerd gebruikt! Waarom?
  4. Door welk mechanisme is de prijs van strooizout gestegen?
  5. Is zout een heterogeen of homogeen product
  6. Wat voor een marktvorm is de markt van zout? (monopolie, oligopolie, onvolkomenconcurrentie, enzovoort...)
  7. Door de prijsstijging van zout neemt niet de vraag af. Is de vraag naar zout een elastisch of inelastisch?
  8. Hoeveel dagen wordt er al gestrooid, uitgegaan van de strooigegevens?
  9. Hoeveel zout past er ongeveer in een schip?
  10. De vraag naar zout is groter dan het aanbod van zout, hoe noemen we dit een aanbodoverschot of een aanbodtekort?
Weet jij het? Zet je antwoorden op de vragen bij: reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten