https://schooltv.nl/video/economie-voor-het-vmbo-consumenteninformatie/
http://www.economiepagina.com/economie/youtube/vmbo/pincode/2/2ytbenjijeenkritischekoper.htm
Belangrijke begrippen
Primaire behoeften (basisbehoeften):
De allerbelangrijkste levensbehoeften. Bijvoorbeeld: eten, drinken, en kleding.
Secundaire behoeften:
De behoefte die je hebt aan luxe goederen. Bijvoorbeeld: iphone, merkkleding en laptop.
Consumeren:
Het kopen van goederen en diensten om in je behoeften te voorzien.
Welvaart:
De mate waarin je in je behoeften kunt voorzien.
Schaarste:
Wanneer er productiemiddelen moeten worden opgeofferd om het product voort te brengen. Schaarste ontstaat doordat we aan de ene kant oneindig veel behoeften hebben, maar slechts een beperkte hoeveelheid productiemiddelen om in die behoeften te voorzien. Schaarste dwingt daarom tot afwegen wat we het belangrijkste vinden, tot prioriteiten stellen en tot het maken van keuzes.
Economie:
De economie bekijkt hoe mensen en bedrijven hun schaarse middelen inzetten om in hun behoeften te voorzien.
Bestedingspatroon:
De goederen en diensten waar mensen in het algemeen hun geld aan uitgeven.
Sociale beïnvloeding:
De mening van vrienden en familie kan jouw consumptiegedrag beïnvloeden.
Commerciële beïnvloeding:
Bedrijven proberen de aankopen die je doet te beïnvloeden door bijvoorbeeld reclame.
Reclame:
Reclame heeft als doel om aandacht te vestigen op een bepaald product of dienst.
Doelgroep:
Een groep mensen waarop een bedrijf zich richt om zijn goederen en diensten te verkopen.
Consumentenorganisaties:
De organisaties die opkomen voor de belangen van de consumenten.
Vergelijkend warenonderzoek:
Het onderzoek waarbij ongeveer dezelfde producten met elkaar vergeleken worden. Hierbij wordt gelet op de prijs, het milieu, de kwaliteit en de duurzaamheid.
Garantie:
Het bedrijf garandeert dat een product een goed is. Garantie heeft meestal een bepaalde tijd.