maandag 21 november 2011

De belangrijkste consumentenrechten

Dat valt nogal tegen in de praktijk. Weet jij per wanneer je je abonnement van je mobiele kunt opzeggen? Of hoe lang je garantie hebt op je TV? Let op, meestal is het langer dan je denkt...


hier staat de letterlijke tekst van de video:

Internet hebt of een mobieltje of vaste telefoon, dat je dan na de eerste periode van het eerste contract meestal een jaar nu per maand mag opzeggen. Providers die vertellen je dat meestal niet. Nee, dat willen ze natuurlijk niet! Nee. En ten tweede: 1 oktober 2009, dus vier, vijf maanden geleden, is eindelijk het bel-me-niet-register ingesteld. Dus als je wil, kan je je daar via Internet bij melden, dan mag je niet meer gebeld worden hè, het bekende telefoontje tijdens het avondeten, maar ook als je je niet gemeld hebt, dan moet een verkoper tegenwoordig aan het begin van het verkoopgesprek zeggen: “meneer, mevrouw, er is een bel-me-niet-register, wilt u daarin opgenomen worden, dan regelen wij dat”. Ja, ik lach erom, want ik kan me niet voorstellen dat het gebeurt. Het moet dus wel zeg jij, maar ik heb het nog nooit gehoord als ik ’s avonds gebeld word. Nou ja, dan overtreden ze dus de Wet. Meld dat vooral hè, of bij een consumentenorganisatie of bij Consuwijzer, want dat is iets wat wij vanuit Stichting De Ombudsman scherp in de gaten houden, want wij willen, dat daar echt aan gehouden wordt en dat die sancties ook worden opgelegd. Ja, en als ik nou ’s avonds word gebeld en ik koop iets, en ik krijg er achteraf spijt van: wat dan? Als je iets koopt per telefoon, dan moet de verkoper jou een brief sturen, dat heet meestal “welkomstbrief”, maar het is eigenlijk ook je contract. In die brief moet staan, dat je zeven dagen bedenktijd hebt. Dus je hebt zeven werkdagen, hè, dus in praktijk anderhalve week, de tijd om er vanaf te komen. Okay, goed. En doe dat per brief ook hè, stuur een brief terug en bewaar een kopie, dan heb je een bewijsje. Ja, precies, dan heb je iets waar je op kan staan in ieder geval. Goed, dan gaan we naar het recht op garantie: dat lijkt me de kern. Ja, op ieder product heb je garantie. Ten eerste: laat je niet wegsturen naar de fabrikant. Hoezo, dat vind ik al een eyeopener, hoezo? Ja, want je hebt garantie bij degeen bij wie je iets gekocht hebt! En je hebt niet bij de fabriek gekocht of bij de importeur of wat dan ook, je hebt in de winkel gekocht of je hebt via Internet, bij een Internetwinkel gekocht. Die moet jou ook garantie geven. Ten tweede: je hebt wettelijke garantie en die is vaak veel ruimer dan de garantie die de winkelier jou geeft. Dus denk niet hè, dat je na één of twee jaar geen garantie meer hebt, je hebt vaak veel langer garantie. Je hebt namelijk garantie zolang als een product behoort mee te gaan. Hè, een gemiddelde computer gaat drie jaar mee, een A-merk wasmachine gaat bijvoorbeeld acht jaar mee. Nou, dan moet er ook acht jaar garantie op zitten. Dus dat eigenlijk wat je zou verwachten bij een product, dat is wat geldt? Ja, wat je als gemiddelde consument, hè, niet jij individueel, maar wat de gemiddelde consument mag verwachten. Ten tweede is heel belangrijk, dat je de eerste zes maanden als er iets is met een product, dan heb je een ijzersterke garantie, want dan zegt de wet: “wat eraan mankeert is eigenlijk al vanaf datum aankoop”. Nou, en dan sta je natuurlijk veel sterker, dan hoef je dus niet te bewijzen, dat het jouw schuld is, hooguit zou de winkelier kunnen bewijzen van “ja, maar ondanks dat dat zo is, kan ik toch bewijzen dat het uw schuld is”, maar dat is niet gemakkelijk. Dat wordt natuurlijk heel erg lastig voor een winkelier om dat überhaupt te bereiken.